Cristiano Ronaldo jaringkan gol ke-700 dalam karier kelabnya. Erik ten Hag dan Frank Lampard mengetuai penghormatan kepada Cristiano Ronaldo selepas bintang Manchester United itu menjadi pemain pertama dalam sejarah bola sepak yang menjaringkan 700 gol di peringkat kelab.

Artikel Berkaitan:

Dia melakukannya pada usia 37 selepas karier selama 20 tahun dan 2 hari. Di mana dia membuka akaun golnya bersama dengan Sporting pada masa itu.

Ronaldo juga merupakan penjaring gol terbanyak dalam bola sepak antarabangsa lelaki dan juga Liga Juara-Juara. Jadi, pencapaiannya yang luar biasa mendapat pujian daripada kedua-dua pengurus di Goodison Park.

“Itu sangat mengagumkan,” kata Ten Hag. “Untuk menjaringkan 700 gol adalah prestasi yang besar. Saya sangat gembira untuk dia. Saya mengucapkan tahniah kepadanya di atas prestasi itu dan saya juga gembira kerana ia adalah gol pertamanya musim ini dalam Liga Perdana.”

“Dia terpaksa menunggunya dan saya pasti akan ada lebih banyak gol.”

Lampard yang merupakan pengurus Everton, pernah bermain menentang Ronaldo untuk Chelsea dan England, menambah: “Ia adalah luar biasa. Dia adalah salah seorang pemain terhebat yang pernah menyerikan permainan dan dalam era ketika kita mempunyai dia dan Messi. Perbandingan antara mereka tidak penting.”

“Mereka berdua adalah pemain yang luar biasa dalam sejarah bola sepak. Angka-angka yang mereka kumpulkan adalah nombor tidak normal yang telah menjadi normal.”

“Apabila dia berada di 699, saya mahu dia menjaringkan gol dalam Liga Europa malam sebelum ini. Jelas sekali pada hari ini anda perlu memberikan dia kredit. Ia menakjubkan.”

Cristiano Ronaldo menunjukkan tujuh jari, satu untuk setiap abad gol dalam kerjayanya.

Pengurus United itu percaya keyakinan Ronaldo telah terjejas musim ini tanpa jaringan di Liga Perdana Inggeris, tetapi dia tetap menyokong veteran itu untuk meningkat selepas menamatkan kemaraunya.

Selepas Ronaldo jaringkan gol ke-700 di Goodison Park, dan Ten Hag berharap pemain itu benar benar memerlukannya.

Ten Hag menambah: “Setiap pemain memerlukannya, walaupun anda adalah yang terbaik di dunia. Saya telah bekerja dengan ramai penjaring gol dan mereka memerlukan gol dalam setiap musim untuk mempunyai perasaan itu, untuk mendapatkan pengesahan intuisi mereka.”

“Sebaik sahaja mereka mempunyai beberapa matlamat, mereka datang dengan lancar dan permainan menjadi lebih mudah. Itu akan berlaku dengan dia juga.”

Manchester United mencatatkan kemenangan 2-1 di Goodison Park. Alex Iwobi meletakkan tuan rumah di hadapan seawal minit ke-5.

Namun gol itu dibalas oleh Antony yang turut meneruskan rentak cemerlangnya sejak menyertai Man United.

Ronaldo kemudian menjaringkan gol kemenangan pada lewat separuh masa pertama. Rashford hampir mendapatkan gol ketiga namun dibatalkan kerana ofsaid.